Ett museum har ofta en eller flera olika basutställningar. Det är själva konceptet som museet bygger på. Men för att skapa en miljö som besökarna vill återkomma till och som man lockas till att faktiskt besöka, kan det krävas mer än bara basutställningar. Det kan exempelvis vara olika aktiviteter eller event som på något sätt är kopplade till själva grundkonceptet med museet. Man kan bjuda in en känd föreläsare eller professor för att hålla en föreläsning om ett aktuellt ämne. Detta kan leda till att båda nya och gamla besökare väljer att komma till museet.
Man kan också anordna aktiviteter för skolor, där barn och ungdomar får rekonstruera olika verk eller göra sina egna tolkningar av något specifikt. På så sätt både lär sig barnen om konceptet och får också möjlighet att själva uttrycka sig. En annan aktivitet är att bjuda in specifika organisationer som har intresse för det som museet erbjuder. Man kan då genomföra olika workshops, där man kan utbyta kunskaper, främja sitt nätverk inom området och skapa nya kontakter. Med andra ord är det viktigt att ett museum inte bara satsar på en god basutställning, utan också kan variera konceptet och på så sätt locka nya och fler besökare.